Installation, chairs, table, variable dimension
photo ,2003, lambda print, 170 x 215 cm
video photo projection, 1994 – 2022, duration 10:09
Baboussis, using as his axis his photograph “Untitled”, 2003, which depicts an empty dining room of an old monastery in Italy, with the table still laid, waiting for the monks, to spread out every detail of the table in perspective and on the opposite wall of the room, the painting, the representation of the last meal, dominates, in front of his picture he builds a new picture, “the picture within the picture”, a real table laid with a white tablecloth, on it a row of upturned chairs.
Then, the last meal. A mise en abyme: in front of a large photograph – an already famous work by the artist, representing a table still set, under a representation of the last meal (Untitled, 2003) – another table, therefore. But to make it clear that this time “it’s really the end”, the parodic objects known as “chairs” are placed on the table. The meal can no longer take place. The possibility of eating together is definitely gone.
In parallel to this last meal of Baboussis, a large video projection tells of another world where food and conviviality are essential: this world called “the world of art”, whose obsolescence the artist criticizes with derision yet tenderness. This video projection, like most of the photographer’s videos, is in fact a fluid slide show of 180 photographs presenting, in chapters, the meetings around the works and the spaces dedicated to art, but also what art generates in the way of travel, of sometimes fertile, sometimes perverted encounters, receptions, buffets, white tablecloths, disguises, servants… All these
Brabara Polla από τον καταλογο της έκθεσης Garden
Athens School of Fine Arts,
Nikos Kessanlis Venue
installation, chairs, table, variable dimension
photo ,2003, lambda print, 170 x 215 cm
video photo projection, 1994 – 2022, duration 10:09
Ο Μπαμπούσης με άξονα τη φωτογραφία του , ’Χωρίς τίτλο’’, 2003, που απεικονίζει μια άδεια αίθουσα τραπεζαρίας ενός παλαιού μοναστηριού στην Ιταλία, με το τραπέζι ακόμα στρωμένο, εν αναμονή των μοναχών, να απλώνει προοπτικά κάθε του λεπτομέρεια και στον απέναντι τοίχο, της αίθουσας, να δεσπόζει ο ζωγραφικός πίνακας, η αναπαράσταση του τελευταίου γεύματος, κτίζει, μπροστά από τη φωτογραφία του μια νέα εικόνα, την εικόνα μέσα στην εικόνα’’ ένα πραγματικό τραπέζι στρωμένο μ ‘ ένα λευκό τραπεζομάντηλο, επάνω του μια σειρά αναποδογυρισμένες καρέκλες Το γεύμα τελείωσε. Απέναντι, από το τελευταίο γεύμα του Μπαμπούση το βίντεο , ‘’Χωρίς ‘’ 2022, μιλάει για έναν άλλο κόσμο όπου το φαγητό και η συντροφικότητα είναι απαραίτητα: αυτόν τον κόσμο που ονομάζεται “κόσμος της τέχνης . Όπως τα περισσότερα βίντεο του καλλιτέχνη στην πραγματικότητα είναι, ένα ρευστό slide show, 180 φωτογραφιών, 2000-2022, μια ροή εικόνων απ’ όλον τον κόσμο, ανάμεσα σε εργαζόμενους, εγκαίνια, γεύματα , δεξιώσεις, συναντήσεις, εκθέσεις, Μπιενάλε, ταξίδια , γκαλερί συλλέκτες και Μουσεία, οι οποίες θέτουν ερωτήματα, δημιουργούν συνειρμούς».
Brabara Polla από τον καταλογο της έκθεσης Garden