Manolis Baboussis (b. 1950, Athens) studied architecture at the University of Florence from 1968 to 1975 under the mentorship of Adolfo Natalini, a founding member of the Superstudio collective. In 1976, he participated in the restoration program at UNESCO’s International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM) in Rome. His architectural work includes projects for the Organisation of School Buildings S.A. (OSK). Since 1973, his artistic practice has encompassed photography—both in print and video projections—drawings, and installations.

In 2003, the National Museum of Contemporary Art in Greece (EMST) hosted his first major photography exhibition, Manolis Baboussis: Works 1973-2003, a retrospective spanning three decades of his work. Baboussis’s art critically engages with themes such as environmental degradation, enduring trauma and associated melancholy, the global virtual economy, and the role of organizations and institutions, including those within the art world. Through photographic images, drawings, poetry, and installations, he comments on social politics, the status of visual arts, and their associated terminologies, proposing a new utopian daily life as an alternative.

In 1999, Baboussis, as a professor, founded the Department of Photographic Studies at the Athens School of Fine Arts (ASFA), where he also taught in the graduate program, focusing on digital arts and the evolution of photography in contemporary art. As Vice Rector and architect in 2011, he researched, designed, organized, and oversaw the transformation of the ASFA parking lot into a garden, emphasizing a harmonious relationship between nature and urban space. He resigned from his tenured professorship at ASFA in 2013.

Between 1994 and 2017, Manolis Baboussis was a constant companion, close friend, and collaborator of Jannis Kounellis, contributing insights based on his personal visual interpretations of Kounellis’s work.

Baboussis’s own work has been exhibited in numerous solo and group exhibitions, including From Now On, MOMus, Thessaloniki, 2024; Metapolitefsi, Athens Epidaurus Festival, 2024; The Butterfly Effect, Mouzakis – Butterfly Textile Factory, Athens, 2023; The Garden, Nikos Kessanlis Hall, Athens School of Fine Arts, 2022, Link, Ileana Tounta Contemporary Art Center, Athens, 1999–2019; Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rome, 2018; Documenta14, EMST Collection, Fridericianum, Kassel, 2017; Skeletons, Benaki Museum, 2011; Manolis Baboussis, CAMeC, La Spezia, 2006; Manolis Baboussis, Macedonian Museum of Contemporary Art, Thessaloniki, 2003.

His work is included in many important public and private collections. Numerous monographs, notebooks, and poetry collections of his have been published by various publishers, including Exantas, Bastas, Plessas, Futura, Smilis, the National Museum of Contemporary Art, the Benaki Museum, CAMeC, and the Ileana Tounta Contemporary Art Center. He lives and works in Athens and Kea Island, Greece.

Centro Arte Moderna e Contemporanea, La Spezia

O Μανώλης Μπαμπούσης (γεν.1950, Αθήνα) σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας (1968 – 1975) με καθηγητή τον Α. Νatalini, ιδρυτικό μέλος του Superstudio, και συμμετείχε στο πρόγραμμα αναστηλώσεων του Διεθνούς Κέντρου Συντήρησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, (I.C.C.RΟΜ) στη Ρώμη. Ως αρχιτέκτονας έχει εργασθεί στον ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων). Από το 1973 χρησιμοποιεί στο έργο του εκτυπώσεις και βίντεο, προβολές φωτογραφιών, σχέδια και εγκαταστάσεις.

Το 2003, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Ε.Μ.Σ.Τ) πραγματοποίησε την πρώτη έκθεση σύγχρονης φωτογραφίας με την αναδρομική έκθεση: Μανώλης Μπαμπούσης 1973-2003. Τα έργα του προσεγγίζουν κριτικά την καταστροφή του περιβάλλοντος, την κατάθλιψη των διαρκών τραυματισμών, την παγκοσμιοποιημένη άυλη οικονομία, τους θεσμούς ακόμα και της τέχνης. Με τη φωτογραφική εικόνα, τα σχέδια, τα ποιήματά και τις εγκαταστάσεις του, σχολιάζει την κοινωνική, πολιτική και την καλλιτεχνική πραγματικότητα, προτείνοντας συχνά την ουτοπία ως καθημερινή πραγματικότητα.

Το 1999, θεμελίωσε το Φωτογραφικό Εργαστήριο της ΑΣΚΤ ενώ δίδαξε και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, Ψηφιακές Μορφές Τέχνης τις Διαδρομές της Φωτογραφίας στη Σύγχρονη Τέχνη. Το 2011, ως αντιπρύτανης και αρχιτέκτονας, μελέτησε, σχεδίασε, οργάνωσε και επέβλεψε τη μετατροπή του πάρκινγκ της ΑΣΚΤ σε κήπο. Το 2013, παραιτήθηκε από τη θέση του τακτικού καθηγητή της ΑΣΚΤ.

Από το 1994 – 2017, ήταν σταθερά́ δίπλα στον Γιάννη Κουνέλλη, στενό φίλο και συνεργάτη του, συμβάλλοντας με την προσωπική́ του ματιά στην ερμηνεία του έργου του.

Το έργο του Μανώλη Μπαμπούση έχει παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε μουσεία και χώρους τεχνης, όπως: Από εδώ πέρα, ΜOMus , Θεσσαλονική ,2024 Μεταπολίτευση, Φεστιβαλ Αθηνών / Επιδαυρου, 2024 To Φαινόμενο της Πεταλούδας, εργοστάσιο Μουζάκης – Πεταλούδα, Αθήνα, 2023 , Αίθουσα Νίκος Κεσσανλής, ΑΣΚΤ, Αθήνα, 2022· Μουσείο Μπενάκη, 2011· (CAMeC), La Spezia 2006· ΜΜΣΤ, Θεσσαλονίκη, 2003· Kέντρο Σύγχρονης τέχνης Ιλεάννα Τούντα Αθήνα, 1999 – 2019· Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Ρώμη, 2018· Η συλλογή του ΕΜΣΤ, Documenta14, Fridericianum, Κάσελ, 2017. Έργα του ανήκουν σε σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Πλήθος μονογραφιών, λευκωμάτων και ποιητικών συλλογών του έχουν εκδοθεί από εκδότες και χώρους τέχνης όπως: Εξάντας, Μπάστας, Πλέσσας, Futura, Σμίλη, Ε.Μ.Σ.Τ., Μουσείο Μπενάκη, Camec, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα κ.ά. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Museum of Photography, Yeni Tzami, Thessaloniki