Untitled, 2008

Manolis Baboussis, Untitled, 2008, diptych, Lambda c print, framed, 184 x163 cm / each,

(D. Daskalopoulos Collection, National Museum of Contemporary Art, Athens)

 

Ιn the Middle Ages, the gallows symbolized theatrical and carnival events, punishment and purification, and later became a symbol of resistance, intimidation and revolutionary justice during the French Revolution. The work, “Untitled, 2008 “, is part of Babousis’ works that approach the international economic crisis, the intense discontent with the political corruption and violence experienced by several countries. The contradictory use of symbols refers to conflict, satire, demystification, is a reminder that there is sadness and grief behind glittering celebrations.

The similar are not the same – Two nooses – different heads.

Μανώλης Μπαμπούσης, Χωρίς τίτλο, 2008, Δίπτυχο, Lambda c print, κορνίζα, 184 x163 cm / έκαστο

( Συλλογή Δ. Δασκαλοπουλος ,Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα )

Τον μεσαίωνα  η αγχόνη  συμβόλιζε  θεατρικές και καρναβαλικές εκδηλώσεις, την  τιμωρία και  κάθαρση, αργότερα έγινε από την Γαλλική επανάσταση  σύμβολο αντίστασης, εκφοβισμού και επαναστατικής δικαιοσύνης. Το έργο ,«Χωρίς τίτλο, 2008 », είναι μέρος έργων  του Μπαμπούση, που προσεγγίζoυν τη διεθνή οικονομική κρίση, την έντονη δυσφορία για  την πολιτική  διαφθορά και βία που  βιώνουν αρκετές χώρες.  Η αντιφατική χρήση συμβόλων αναφέρεται στη σύγκρουση, σάτιρα, απομυθοποίηση, αποτελεί  υπενθύμιση  ότι  υπάρχει λύπη και θλίψη πίσω από λαμπερές  γιορτές.

«Τα παρόμοια δεν είναι όμοια – δυο θηλιές – άλλα κεφάλια».