The Nature, 2000-2010

The idea of the city and the workings of institutions are of particular concern to Baboussis, both in his visual work and in his writing. Baboussis has chosen to present his photographs, drawings, poems and sculptures in a single installation so as to arrange these ‘objects’ in a sensitive way to create a variety of emotions, relationships and contradictions. Through his exposition in Something Stupid, Romantso, Athens , 2017, Baboussis comments on a disappointing reality, humorously suggests new monuments and institutions, and refers to the principle of cohabitation in society, whose weaknesses, inadequacies and deficiencies he observes.
Baboussis , imagine cities and places, both familiar and unknown, exotic and mysterious. With Baboucity, his own personal city, but also The City and Monumentapolis, he haw inventoried and mapped all the elements and parameters that make up the ‘city’ as such, as a concept and an experience, in an imaginary world where memory plays a role.

Στην έκθεσή μου, o οδηγος της «Μνημειόπολης προέρχεται από σκέψεις γύρω από την ανθρώπινη συνθήκη που διαμορφώνεται μέσα στην πόλη, όλο αυτό το ζήτημα της υποκρισίας, της διπλής γλώσσας, των υποσχέσεων που έχουν γίνει πια ένα μνημείο ασυνέπειας και αδιαφορίας. Θεώρησα ότι είναι καιρός να αφιερώσουμε μια σειρά από μνημεία και υπηρεσίες σε μη δημοφιλείς έννοιες, σε όσα δεν λέγονται, όπως «Εθνικό Κέντρο Ανάπτυξης και Συντήρησης Μετρίων», «Υπουργείο Αφαίρεσης Κεκτημένων», «Μνημείο του Περιττού» και άλλα που θα μπορεί ο επισκέπτης της έκθεσης να διαβάσει στον οδηγό της πόλης – άρα φτιάχνουμε μνημεία για τον άχρηστο, τον κενό, τον μισαλλόδοξο, τον ψεύτη, τον απατεώνα. Μέρος της καινούργιας μου δουλειάς, λοιπόν, είναι αυτή η πολύ απλή διαπίστωση, ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε να μνημονεύουμε και να κάνουμε γνωστό αυτό που όλοι ξέρουμε. Η πραγματικότητα δεν μας επιτρέπει να κάνουμε χιούμορ, παρ’ όλα αυτά είναι μια φυσική ανάγκη και όσο πιο σκληρή η πραγματικότητα.