La Piscine, 2022

Installation , iron cement block , photo print 160 x160 cm

Babousis in his beyond, plans of 2006- 2014, at Ileana Tounta center of contemporary art , 2014, had proposed the inverted pool, as a watering hole and fountain, pools on columns hundreds of meters high across Sounion or on a tall column, turned upside down to water the earth with their water, and the Microphone fountain, dripping words that are dripping down the drain. He has also designed the multi-storey buildings pool-pool,-pool, whose each floor is occupied entirely by a pool .
The artist taking as his starting point themes such as ecological destruction, the anhydration of the Greek islands, building according to stereotypes, an international copy paste decorative architecture of the empty mind, the uprooted olive tree, the lined stone of vertical lights, as one of the symbols of social and economic development, with its upside-down swimming pool emphasizing the absurdity and stereotypes that overwhelm the beaches, islands and mountains of Greece and the destruction of the environment

Look up and you’ll see an inverted pool (a projection towards the ceiling) that taunts you from the top of the room like a ridiculous substitute for paradise – as if this useless and harmful luxury of the seaside pools had any chance of competing with the ancestral blue of the Aegean Sea
The absurdity of swimming pools, which proliferate in this country, while it bathes in the most beautiful of seas.

Barbara Polla

The projection of an inverted swimming pool( a common feature of the architectural utopias of Baboussis has spat into the material world a fragment of its own. Mimicking the supervision of the sky, it reaches out and embraces the space, carrying the analogous connotations of paradise, but also of an idealized sea, reflected in the sky in an inverted world.

Christina Reinhart

Installation , iron cement block , photo print 160 x160 cm

Ο Μπαμπούσης στα “εκτός σχεδίου”, σχέδια του 2006- 2014, Ιλεάνα Τούντα 2014, , είχε προτείνει την ανεστραμμένη πισίνα, ως ποτιστήρι και σιντριβάνι, πισίνες πάνω σε κολώνες ύψους εκατοντάδων μέτρων απέναντι από το Σούνιο ή επάνω σε μια πανύψηλη κολώνα , αναποδογυρισμένες ανάποδα να ποτίζουν τη γη με το νερό τους . και το συντριβάνι Μicrophon, να στάζει λέξεις που ξεψυχούν στην αποχέτευση. Έχει σχεδιάσει επίσης τα πολυώροφα κτήρια πισίνα-πισίνα,-πισίνα, των οποίων κάθε όροφος καταλαμβάνεται ολόκληρος από μια πισίνα.
Ο καλλιτέχνης έχοντας ως αφετηρία θέματα όπως η οικολογική καταστροφή, η ανυδρία των ελληνικών νησιών, τη δόμηση σύμφωνα με τα στερεότυπα, μίας διεθνούς copy paste διακοσμητικής αρχιτεκτονικής του άδειου μυαλού, της ξεριζωμένης ελιάς, της επενδεδυμένη πέτρας των κατακόρυφων φωτισμών, ως ένα από τα σύμβολα της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, με την ανάποδη πισίνα του τονίζει, τον παραλογισμό και τα στερεότυπα που κατακλύζει τις παραλίες τα νησιά και τα βουνά της Ελλάδας και την καταστροφή του περιβάλλοντος

 

Κοιτάξτε ψηλά και θα δείτε μια ανεστραμμένη πισίνα (μια προβολή προς το ταβάνι) να σας κοροϊδεύει από την οροφή της αίθουσας σαν ένα γελοίο υποκατάστατο του παραδείσου – λες και αυτή η άχρηστη και βλαβερή πολυτέλεια της παραθαλάσσιας πισίνας θα είχε κάποια πιθανότητα να ανταγωνιστεί το προγονικό γαλάζιο του Αιγαίου.

Barbara Polla

Η προβολή μιας αντεστραμμένης πισίνας( κοινό σημείο των αρχιτεκτονικών ουτοπιών του
Μπαμπούση, έχει “φτύσει” στον υλικό κόσμο ένα δικό της θραύσμα. Μιμούμενη την εποπτεία του ουρανού, απλώνεται και αγκαλιάζει το χώρο φέροντας τις ανάλογες συνδηλώσεις του παραδείσου, αλλά και μιας εξιδανικευμένης θάλασσας, που αντανακλάται στον ουρανό σε έναν ανεστραμμένο κόσμο.

Χριστίνα Ράινχαρτ